Cytaty

Kościół nie ma być partią

Posted on: Maj 25, 2017

Ależ ja się nie zgadzam z tym, co jest w Kościele złe! Nie uważam jednak, że przywalam na to samym swoim pozostawaniem we wspólnocie. Staram się czynić, co tylko w mojej mocy, by pomnażać w nim dobro i by nie zamykać oczu na zło. Przynależę do Kościoła nie ze względu na to, jaką jest on instytucją. Moja przynależność ma swoje zakorzenienie o wiele głębiej. Nawet jeżeli Kościół rani, błądzi, traci wiarygodność, to mimo wszystko trwam w nim, dlatego że otrzymałem od niego wielkie dobro, jakim jest wiara, nadzieja i miłość — najważniejsze i nieustannie nowe przykazanie pozostawione nam przez Chrystusa. Nie są dla mnie pustymi słowa, że Kościół jest misterium współistnienia ludzi i Boga. Myślę, że za postawą, którą Pani opisała, stoi mylna wizja przynależności do Kościoła, tak jakby była ona równoznaczna z całkowitym wyrzeczeniem się siebie, ubezwłasnowolnieniem. Nie można rozumieć jej jak członkostwa w partii polityczne, i to z wyjątkowo restrykcyjną dyscypliną, nakazującą jednomyślność.

Ks. Wacław Hryniewicz w rozmowie z Justyną Siemienowicz, Wiara w oczekiwaniu, Znak, 2016

Skomentuj

