Cytaty

Wypowiedzieć się osobno

Posted on: Czerwiec 30, 2012

E.Ł.: […] Moim zdaniem czasem nie warto się sprzeczać, wystarczy, że napisze się zdanie odrębne. I znowu proszę zauważyć: są zdania odrębne od zasady rozstrzygnięcia, są od uzasadnienia […], są wreszcie od sposobu argumentacji. […] Zwłaszcza te ostatnie separata nie przysparzają przyjaciół. Sąd to zespół. Dlatego decyzja o napisaniu separatum jest nie tylko kwestią przekonań czy wiedzy, lecz jest to także problem decyzji, czy rzeczywiście muszę zająć tak jednoznaczne stanowisko. Bo oto mam objawić światu, że ja się nie godzę, non possumus. Konieczna jest decyzja, czy to się opłaca, czy też może lepiej zacisnąć zęby i dalej pracować w tym samym zaprzęgu.

K.S.: Zdaje się, że było sporo takich przypadków, kiedy decydowała się pani powiedzieć: non possumus.

E.Ł.: Trochę ich było, zwłaszcza w końcówce kadencji, gdy miałam już perspektywę końca i gdy ugruntował mi się pogląd na szanse perswazji i kompromisu. Ale często miałam z tym problem.

Ewa Łętowska Rzeźbienie państwa prawa. 20 lat później, (Ewa Łętowska w rozmowie z Krzysztofem Sobczakiem), Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012

Skomentuj

